Obnovljivi izvori energije na nastavi tehničke kulture
Autor: Marjana Radonić, 8. 6. 2023.
S pojmom obnovljivih izvora energije učenici su se susreli u predmetima Priroda i Geografija te su naučili razlikovati obnovljive i neobnovljive izvore energije. U predmetu Tehnička kultura u 6. razredu proširili su znanje upoznavajući se s tehničkim tvorevinama koje iskorištavaju obnovljive izvore za dobivanje drugih, korisnih izvora energije. Svi su čuli i vidjeli mlinove vodenice i vjetrenjače ( neki uživo, neki na televiziji ili barem u pričama za djecu). Sve češće se prolazeći svojim ulicama susreću i sa solarnim panelima, a naš zadatak pod nastavom Tehničke kulture bio je upoznati i objasniti način rada tih tehničkih tvorevina. Temu smo realizirali kroz dva blok sata nastave.
Ključne riječi: obnovljivi izvori energije, pretvorba energije, tehničke tvorevine koje iskorištavaju obnovljive izvore energije
1.Ponavljanje prethodno stečenih znanja
Temu smo započeli ponavljanjem o onome što učenici već znaju: što su obnovljivi, a što neobnovljivi izvori energije? Koje izvore energije ubrajamo u obnovljive, a koje u neobnovljive izvore? Zašto drvo ubrajamo u neobnovljive izvore energije? Potom smo pogledali dio edukativnog filma Energija i klimatske promjene. (https://ytube.io/3fCf).
Učenici su dobili zadatak napisati barem jedan novi pojam ili informaciju koju su saznali iz filma.
2.Tehničke tvorevine koje iskorištavaju obnovljive izvore energije
Osim edukativnim filmom u kojem je opisana važnost i način iskorištavanja obnovljivih izvora energije, pomoću interaktivnog postera u Genially-u dodatno je pojašnjena pretvorba energije vode, vjetra, geotermalne energije, energije vodika i energije biomase u korisne oblike energije te pozitivan i negativan utjecaj koji nastaje na okoliš. Učenici su potom izrađivali umne mape služeći se izvorima na internetu i u udžbeniku.
Interaktivni poster nalazi se na sljedećoj poveznici: https://view.genial.ly/647e3d6242849600121fad37/interactive-content-obnovljivi-izvori-energije-infografika)
slika 1. Umne mape, učenički radovi
2.1. Izrada modela koji iskorištava obnovljivi izvor energije
Hrvatska ima veliki potencijal za iskorištavanje Sunčeve energije. Osim solarnih elektrana sve više kućanstava ugrađuje solarne panele tj. fotonaponske članke koji sunčevu svjetlost pretvaraju u električnu energiju. Sljedeći zadatak za učenike bio je ugraditi solarni panel na maketu prostorije koju smo izrađivali u sklopu teme Graditeljstvo. Nakon ugradnje solarnog panela mogli su provjeriti njegovu funkcionalnost približivši ga prozoru tj izvoru svjetla. Izradom ovog modela kućne solarne elektrane na zoran način prikazana je pretvorba svjetlosne sunčeve energije u električnu energiju tj. električnu struju.
Slika 2. Modeli kućnih solarnih elektrana, učenički radovi
3. Zaključak
Osnovna zadaća nastavnog predmeta Tehnička kultura je razumijevanje tehničkog okružja čovjeka. Poučavanjem tehničke kulture učenici istražuju utjecaj tehnike na razvoj društva i prirodni okoliš te na održivost energetskih resursa. Učenici su primjenom vizualnih nastavnih sredstava i IKT tehnologije proširili znanja o obnovljivim izvorima energije, posebno o utjecaju tehničkih tvorevina koje ih iskorištavaju, a praktičnim radom tj. izradom modela za pretvorbu obnovljivih izvora energije imali su mogućnost vidjeti funkcionalnost takve tehničke tvorevine na zoran način.
4. Literatura
Energija i klimatske promjene, edukativni film, Ured za energetiku, zaštitu okoliša i održivi razvoj Zagreba, 2016.
Kurikulum nastavnog predmeta Tehnička kultura za osnovne škole, NN, 2019.
|
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Ukupno: 393399
Danas: 70